Nghiên cứu sinh Vi Anh Đức bảo vệ luận án tiến sĩ
NHỮNG ĐÓNG GÓP MỚI CỦA LUẬN ÁN
Đề tài luận án: Chính sách phát triển bền vững rừng trồng sản xuất ở các tỉnh biên giới Đông Bắc Việt Nam
Chuyên ngành: Khoa học quản lý Mã số: 9310110
Nghiên cứu sinh: Vi Anh Đức Mã NCS: NCS38.109QL
Người hướng dẫn: GS.TS Nguyễn Đình Hương TS. Đàm Sơn Toại
Cơ sở đào tạo: Trường Đại học Kinh tế Quốc dân
Những đóng góp mới về mặt học thuật, lý luận
(1) Kế thừa nội dung sự can thiệp của nhà nước trong khái niệm về chính sách (CS) của Frank Ells (1995), Phạm Ngọc Côn, (1996) và kế thừa nội dung bền vững (BV) về kinh tế, xã hội, môi trường trong khái niệm về phát triển BV lâm nghiệp của Food Dry (1992), Phạm Xuân Phương (2001), luận án (LA) đưa ra khái niệm: CS phát triển BV RTSX ở các tỉnh biên giới là tổng thể các can thiệp của nhà nước bằng các biện pháp kinh tế, giáo dục, tổ chức hành chính tác động đến các quy luật hình thành và phát triển RTSX nhằm phát triển BV RTSX cả về kinh tế, xã hội và môi trường ở vùng biên giới. Đối tượng là RTSX ở các tỉnh biên giới là những vấn đề được cụ thể hóa trong luận án với các đặc điểm đặc thù về hoạt động của RTSX và tác động của vùng biên giới. Đây chính là cơ sở tạo nên sự khác biệt của các nội dung của CS và đánh giá sự tác động của CS.
(2) Đánh giá CS về cơ bản có 2 cách: (i) Đánh giá theo qui trình CS của Bùi Thị Minh Nguyệt (2013), Trần Thanh Cao và các cộng sự (2017); (ii) Đánh giá theo nội dung CS của V. Ceyhan (2010), Hà Sỹ Đồng (2016). Trên cơ sở đó LA đánh giá CS phát triển BV RTSX ở vùng biên giới gồm: (i) Đánh giá tính khoa học, tính hợp lý, tính hệ thống, tính đầy đủ của CS theo quy trình của CS từ soạn thảo đến ban hành CS; (ii) Đánh giá kết quả triển khai CS (kế thừa cách tiếp cận i); (iii) Đánh giá tác động của CS đến sự phát triển BV RTSX (kế thừa cách tiếp cận ii);
Những phát hiện, đề xuất mới rút ra từ kết quả nghiên cứu, khảo sát của luận án
(1) Kết quả nghiên cứu của LA đã chỉ ra CS phát triển BV RTSX ở các tỉnh biên giới Đông Bắc được soạn thảo khá bám sát yêu cầu các CS của Trung ương; tuyên truyền, triển khai CS cũng đã đến tận thôn bản. Tuy nhiên, các CS soạn thảo chưa thật bám sát sự khó khăn về địa hình và tính phức tạp về cơ cấu dân cư, tính nhạy cảm về an ninh chính trị vùng biên giới nên tổ chức thực hiện CS gặp nhiều khó khăn. Nguyên nhân là do sự hạn chế về chất lượng nguồn nhân lực xây dựng CS, nhân lực quản lý nhà nước về lâm nghiệp, trình độ dân trí và nguồn lực tài chính của vùng núi biên giới. Vì vậy, tác động CS đến phát triển RTSX chưa tương xứng với tiềm năng về đất đai, về sự đầu tư cho sự phát triển LN của vùng núi biên giới, chưa đáp ứng được yêu cầu đặt ra cả về diện tích, giá trị kinh tế, xã hội và môi trường.
(2) Để khắc phục những hạn chế và nguyên nhân trên, LA đề xuất 3 nhóm giải pháp nhằm đổi mới, hoàn thiện CS phát triển BV RTSX ở các tỉnh biên giới Đông Bắc: (i) Các giải pháp chung tạo cơ sở, nền tảng cho đổi mới, hoàn thiện CS; (ii) Các giải pháp nâng cao chất lượng các CS; (iii) Các giải pháp nâng cao năng lực tổ chức triển khai các CS. Trong đó, tập trung 4 giải pháp cụ thể thuộc nhóm giải pháp 2 và 3 (cơ bản là nhóm 3), gồm: (i) Huy động có hiệu quả các nguồn lực cho thực thi chính sách theo hướng gia tăng cả nguồn lực nhà nước và các nguồn lực xã hội; (ii) Nâng cao chất lượng nguồn nhân lực cho soạn thảo CS và nguồn nhân lực quản lý nhà nước trong tổ chức triển khai CS; (iii) Tổ chức có hiệu quả công tác tuyên truyền phổ biến CS trực tiếp đến các chủ thể thực thi CS với các hình thức và nội dung phù hợp; (iv) Xây dung và thực hiện tốt cơ chế kết hợp giữa lợi ích và trách nhiệm trong tổ chức triển khai các CS phát triển bền vững RTSX của Vùng.
----------------------------------------------------
NEW CONTRIBUTIONS OF THE DISSERTATION
Dissertation topic: Policy for sustainable development of production plantation forests in the Northeastern border provinces of Vietnam
Major: Management Science Code: 9310110
PhD student: Vi Anh Duc ID: NCS38.109QL
Supervisor: Prof. Dr. Nguyen Dinh Huong Dr. Dam Son Toai
Training institution: National Economics University
New contributions in terms of academics and theory
(1) Inheriting the content of state intervention in the concept of policy by Frank Ells (1995), Pham Ngoc Con (1996), and inheriting the content of economic, social, and environmental sustainability in the concept of sustainable forestry development by Food Dry (1992), Pham Xuan Phuong (2001), the dissertation proposes the following concept: The policy for sustainable development of production plantation forests in border provinces is the totality of state interventions through economic, educational, and administrative measures impacting the laws of formation and development of production plantation forests to achieve sustainable development of Production Plantation Forests in terms of economy, society, and environment in the border region. The object is production plantation forests in border provinces, which are issues concretized in the dissertation with specific characteristics regarding the operation of Production Plantation Forests and the impact of the border region. This is the basis for the differentiation of policy content and the assessment of policy impact.
(2) There are basically two ways to evaluate policy: (i) Evaluation according to the policy process of Bui Thi Minh Nguyet (2013), Tran Thanh Cao et al. (2017); (ii) Evaluation according to the policy content of V. Ceyhan (2010), Ha Sy Dong (2016). Based on that, the dissertation evaluates the policy for sustainable development of Production Plantation Forests in the border region, including: (i) Evaluating the scientificity, rationality, systematic nature, and completeness of the policy according to the policy process from drafting to issuance; (ii) Evaluating the results of policy implementation (inheriting approach i); (iii) Evaluating the impact of the policy on the sustainable development of Production Plantation Forests (inheriting approach ii);
New findings and proposals drawn from the research and survey results of the dissertation
(1) The research results of the dissertation have shown that the policy for sustainable development of Production Plantation Forests in the Northeastern border provinces is drafted quite closely to the requirements of the Central's policies; policy dissemination and implementation have also reached villages. However, the drafted policies have not really adhered to the difficulties in terrain and the complexity of the population structure, and the sensitivity of political security in the border region, so the implementation of the policy has encountered many difficulties. The reason is the limitations in the quality of human resources for policy development, state management personnel in forestry, the level of public awareness, and financial resources of the mountainous border region. Therefore, the impact of the policy on the development of Production Plantation Forests is not commensurate with the potential of land, investment in the development of natural forests in the mountainous border region, and has not met the requirements in terms of area, economic value, society, and environment.
(2) To overcome the above limitations and causes, the dissertation proposes three groups of solutions to innovate and improve the policy for sustainable development of Production Plantation Forests in the Northeastern border provinces: (i) General solutions to create a basis and foundation for policy innovation and improvement; (ii) Solutions to improve the quality of policies; (iii) Solutions to enhance the capacity for policy implementation. Among them, four specific solutions belonging to solution groups 2 and 3 (mainly group 3) are focused on, including: (i) Effectively mobilizing resources for policy implementation towards increasing both state resources and social resources; (ii) Improving the quality of human resources for policy drafting and state management personnel in policy implementation; (iii) Effectively organizing policy dissemination directly to policy implementation subjects with appropriate forms and content; (iv) Developing and implementing a good mechanism combining benefits and responsibilities in the implementation of policies for sustainable development of Production Plantation Forests in the Region.